Riskienhallinta on pitkäjänteistä työtä yrityksen toiminnan jatkuvuuden ja henkilöstön hyvinvoinnin turvaamiseksi.
Riskienhallinta on jokapäiväistä toimintaa ja koskee yrityksen jokaista työntekijää!
Riskienhallinta on epäedullisten ja haitallisten tapahtumien välttämistä, jossa vaikutetaan tapahtuman todennäköisyyteen tai tapahtumien seurausten pienentämistä (vaikkapa vakuuttaminen), jolloin vaikutetaan seurauksen suuruuteen.
Ovatko yrityksesi riskienhallinnan perusasiat kunnossa?
Henkilöstö, koneet, tuotteet, markkinointi – niillä kaikilla voi olla omat riskinsä.
- Selvitä, mitkä viranomaisvaatimuksista koskevat yritystäsi- vaatimustenmukaisuus
- Mieti, miten sovellat vaatimuksia omassa yrityksessäsi
- Korjaa mahdolliset puutteet mahdollisimman nopeasti
- Seuraa vaatimusten kehittymistä ja arvioi tilanne tarvittaessa uudelleen
- Onko vakuutuksesi ajan tasalla ja kilpailutettu?
Riski on aina uhka ja mahdollisuus!
Riskejä voi olla hyvinkin monenlaisia:
Operatiiviset riskit (henkilö-tieto-tuoteriskit…)
Taloudelliset riskit (liikeriskit, sopimusriskit…)
Vahinkoriskit (tapaturmat, keskeytysriskit, paloriskit, rikosriskit, ympäristöriskit…)
Riskienhallinta on realismia!
- Pessimisti uskoo, että mitään ei voida tehdä
- Optimisti uskoo, että mitään ei satu
- Realisti tietää, että jotain voi sattua, mutta tilanne voidaan hallita
Ota yhteyttä niin kerromme lisää kuinka voit hallita riskejä!
Jukka Nieminen
Security and Risk Manager